Tips og fifs fra Third Ear

Hvad alle, der vil fortælle gode historier, kan lære af Third Ear

 

I efteråret 2019 var jeg på mit livs masterclass. Med Third Ear. Tim Hinman og Krister Moltzen, skaberne af god historiefortælling indenfor dansk podcasting.

Lytter du til podcast eller ej? Producerer du indhold? Arbejder du med formidling? Ønsker du at blive bedre til at skabe den gode fortælling?

SKAL du læse med. Jeg giver nemlig (med forlov fra Third Ear) de bedste tips og fifs til, hvordan du skaber en ekstraordinær fortælling.

Artiklen er min gengivelse af det, jeg har lært på masterclass’en og dermed også min fortolkning af Third Ears tilgang. Artiklen tager udgangspunkt i podcasting, men værktøjerne kan sagtens overføres til andre former for medier og historiefortælling. Der var selvfølgelig mange flere guldkorn og værktøjer i masterclass’en, hvor vi også kom omkring interviewteknikker, optagelse og lydunivers. Her gengiver jeg mine største AHA-oplevelser og læringer og håber, at du også kan blive inspireret.

Lad os komme i gang…

Step 1. Tom Cruise testen

 

Vær på udkig efter den gode historie

 

”Kunne det her være en film med Tom Cruise?” spørger Tim Hinman altid sig selv, før han tager stilling til, om en historie er stærk nok til at blive til en podcast. Herefter overvejer han, hvorvidt fortællingen er en spændingsfyldt krimi, en romantisk chick flick eller måske en græsk komedie. Det gør Tim for at finde ud af, hvilken fortælling han har med at gøre og for at sikre, at dramaturgien holder. Der er masser af historier derude. Spørgsmålet er bare, om historien er værd at fortælle? Når du bruger dyrebare timer på at producere lækkert indhold, må du gerne stille dig kritisk i forhold til de historier, du vælger.

Step 2. Damen

 

Tegn din histories kurver

 

Ordet dramaturgi stammer fra græsk og betyder handlingslære. Dramaturgi er historiens spændingskurve og kan sammenlignes med en opskrift, fortællingen er bygget op efter. En fortælling vil typisk ligge indenfor en bestemt genre, fx krimi eller komedie. Hver genre har en opskrift med en begyndelse, et ’point of no return’, en opbygning, et klimaks og en afslutning. Måske kender du ’damen’ (berettermodellen) fra folkeskolen? Modellen, der ligner en dame, der ligger på ryggen og sover (OBS. jeg lovede Third Ear at sige, at de altså ikke på nogen måde kan se at berettermodellen ligner en dame, så den er helt for egen regning).

Lige meget hvilken historie du fortæller, kan den passes ind i ’damen’. Hun kan sagtens ændre udseende. Nogle gange vil der være en lang opbygning til ’point of no return’, nogle gange kan hun have flere maver, andre gange er hun lige efter bogen.

Damen er en universel model for historiefortælling, der selvsagt ikke er skabt af Third Ear. De bruger hende bare til at sikre, at fortællingen har en dramaturgi. Dramaturgien er afgørende for at modtageren af din fortælling bliver fanget og fastholdt.

Hvem der præcist har opfundet berettermodellen vides ikke, men den kan spores tilbage til Aristoteles, der påpegede, at en historie skal have et konstrueret handlingsforløb med en start, en midte og en afslutning, der tilsammen danner en spændingskurve. Du kan læse mere om berettermodellen her.

Nå men, den der model passer altså ikke til mit arbejde!”

Det kan være du laver portrætter eller formidler sagligt, videnskabeligt indhold og tænker ovenstående. Her kommer en ubekvem sandhed: lige meget hvilket emne, du behandler, skal du fastholde modtagerens interesse, og lige meget hvor sagligt og (undskyld) tørt, dit budskab er, så kan det bygges op efter en dramaturgi. Det handler simpelthen om at tænke din fortælling som noget, der har en begyndelse, en opbygning, et klimaks og en afslutning.

Step 3. En af de helt store åbenbaringer!

 

Led efter scener i dit råmateriale

 

Krister Moltzen og Tim Hinman fortæller, hvordan de er på jagt efter scener. De har måske nok genren og den overordnede dramaturgi på plads, men nu går gravearbejdet i gang. I interviewsituationer, i bearbejdning, i historieopbygning er der én ting, der går igen: jagten på scener.

Hvis du, ligesom jeg, indsamler viden gennem interviews, kender du nok følelsen af at sidde tilbage med flere timers råbånd og lange samtaler, der måske nok var spændende for dig og interviewpersonen, som nu skal gøres lækkert og indbydende for modtageren. Og det er altså ikke særlig spændende at føle sig hensat til at lytte på to personers indforståede, timer lange samtale (med mindre de to personer er ekstraordinært interessante).

Ønsker du at skabe en god fortælling, skal du derfor lede efter scener i dit materiale. Det kan være at interviewpersonen fortæller en anekdote, som virkelig indfanger en essens, skaber et anslag eller formidler noget særligt. Den anekdote kan nu udgøre en central scene i din historiefortælling, som du langsomt kan begynde at bygge dine andre scener op omkring.

Skab en ramme for dine scener

Det kan være en god idé at definere en ramme for dine scener. Arbejder du med podcast, kan du lade dig inspirere af Third Ears ramme for, hvad en scene består af:

  • En scene varer 2-4 minutter
  • Den har én lokation
  • Den har ét forløb i tid
  • Den har en eller flere karakterer
  • Den har en stemning
  • Og vigtigst af alt. Den har en funktion i forhold til den samlede fortælling (dramaturgien)

Step 4. Så skal der leges

 

Byg din historie i LEGO-klodser

 

Når du har dine mange scener spredt ud foran dig, kan du begynde at bygge din historie. Du kan tænke det lidt som en konstruktion af LEGO-klodser. Du har et hav af scener, og det er slet ikke dem alle, der skal med i din fortælling.

Kunsten er at vælge de bedste ud og at sortere de ligegyldige fra. Og her kan du sagtens støde ind i et par ”kill you darlings”, hvor en scene, du har forelsket dig i, måske ikke passer ind i den større fortælling.

Det kan være en fordel at have dine scener fysisk foran dig, fx som post-its, hvor du kan rykke rundt, føje til og ændre. Jeg har også gode erfaringer med at lave scenerne i programmet Trello, der fungerer lidt som virtuelle post-its.

Sådan kan det se ud, når scenerne skal sættes sammen til en historie:

Tim Hinman og Krister Moltzen bygger strukturen i en historie ved hjælp af post-its, billeder, udklip m.m.

Jeg kan personligt godt li’ at bygge mine scener digitalt. Jeg bruger det gratis projektstyringsværktøj Trello til at klippe, klistre og bygge min fortælling. Det kan se sådan her ud:

 

Lidt efterrefleksioner

I mit podcast-arbejde med Karrierekvinder og Alt om Ledelse har jeg typisk et emne, jeg ønsker at formidle. Det er altså ikke historiefortælling i ordets klassiske betydning, der er i centrum. Alligevel har jeg stor gavn af at tænke mine podcasts gennem Third Ears ramme. Det er nemlig vigtigt, at lytteren er med hele vejen igennem fortællingen, at hun kan fastholde interessen og bliver grebet af indholdet.

Arbejdet med særligt scener og berettermodellen er med til at gøre mig skarpere i min formidling. Hertil kommer selvfølgelig et hav af virkemidler, du kan benytte dig af, alt efter hvilken genre og koncept du vælger for din fortælling.

Overvej at genlytte med et nyt perspektiv

Jeg kan varmt anbefale at give særligt ”Guldhornene”, ”I et forhold med”, ”Kvinden med den tunge kuffert” og ”Ringbindsattentatet” et genlyt. Læg særligt mærke til, hvordan Third Ear arbejder med scener, dramaturgi og fortælleteknik. Du kan finde tidligere Third Ear produktioner via din foretrukne podcast app, og fremtidige produktioner via podcast app’en Podimo.

Del dette indlæg med en du tænker kan have gavn af det