Podcast kan aktivere og engagere målgruppen

Hvert medie har sine styrker og fordele – det samme gælder for podcast. Podcast er et medie i rivende udvikling og lyd kan fange og fastholde lytteren på en anden måde end skrift, billeder og video.

Ønsker du at formidle fængende viden med tyngde og dybde? Har du en nichemålgruppe, du gerne vil tale til? Ønsker du at formidle viden og fortællinger internt i organisationen? Så kan podcast være et godt alternativ.

Podcasts producereT AF NAJA LIND

Karrierekvinder

De danske kvinder fik stemmeret i 1915. Og siden da er det gået stærkt. Eller er det? Har vi egentlig rykket os ekstremt hurtigt eller latterligt langsomt? Hvorfor sakker Danmark bagud på point, når vi engang var i front? Hvilken betydning har køn, ligestilling og diversitet for det danske arbejdsmarked i dag?

I sæson 1 optrævler Karrierekvinder, hvordan det står til med kvinders muligheder, ambitioner og præstationer anno 2018/2019.

I sæson 2 er Karrierekvinder kommet til den erkendelse, at det er begrænset, hvad den enkelte kvinde kan gøre alene og at det egentlig også er ret unfair at den byrde skal ligge på individet. Måske hviler ansvaret i højere grad på strukturer, samfund og organisationer? 

Alt om ledelse

Alt om Ledelse er en podcast om limen på arbejdspladsen. Du skal lytte med, hvis du har interessere i, hvordan virksomheder kan motivere, engagere og mobilisere sine medarbejdere.

I podcasten taler vi med ledere og eksperter, der deler erfaringer, metoder og værktøjer til arbejdet med kulturledelse. 

Fællesnævneren er en interesse i, hvordan vi kan styrke alt det, der ligger rundt om kerneforretningen. Du kan kalde det limen, kulturen, arbejdsmiljøet. Det der er usynligt og svært at sætte en finger på, men som har en enorm betydning for, hvordan vi arbejder sammen og hvordan vi når og indfrier vores mål.


Nysgerrig på podcast som medie?

18 % lytter med ugentligt

18 % lyder måske ikke umiddelbart af meget, men kigger man på det årligt stigende lyttertal og mulighederne i podcasting, er det alligevel værd at slå ørerne ud. Podcastmediet kan nemlig fange og fastholde lytteren på en særlig måde.

Lyd er rykket i forgrunden

DRs medieforskning viser, at podcastforbruget stiger flere procentpoint om året og nu bruges af hver femte dansker.

Hvor visuelle medier efterhånden har nået et mætningspunkt (det er sværere at konkurrere på billeder og videoer grundet det store udvalg), er lyd igen blevet trendy og let at fordøje – i bilen, på cyklen, på løbeturen, til daglige gøremål, på arbejdspladsen.

Podcast som branding og kommunikation

Der er et stort marked for den moderne virksomhed for at bruge podcast aktivt som brandingstrategi eller ved at bruge mediet til intern kommunikation til at styrke medarbejderengagement og -motivation.

Naja Lind har skrevet en artikel til Kforum om, hvordan du gør dit brand lytteværdigt og hvordan virksomheder kan arbejde med podcast som medie. Den kan du dykke ned i her.

Podcastens fordele

  • Med podcast har du lytterens opmærksomhed i markant længere tid end ved andre digitale medier
  • Podcastlytteren søger nuanceret og dybdegående indhold - som du kan formidle
  • Podcast kan fordøjes mens lytteren laver andre ting (dvs. væk fra skærmen og ude i det virkelige liv, hvor du er i ørerne)
  • Podcast er særlig godt til nichemålgrupper
  • Podcast er god til intern kommunikation i virksomheder
  • Podcast er forholdsvis let at gå til

Pssst... Arbejder du selv med podcast?

Så kan du få tips og fifs fra masterclass med Third Ear om at skabe den gode fortælling lige her.

Kontakt os for podcasting

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.